המונח ריגול תעשייתי מתייחס לגניבה בלתי חוקית ולא אתית של סודות מסחריים עסקיים לשימוש על ידי מתחרה כדי להשיג יתרון תחרותי. פעילות זו היא מנהג סמוי שנעשה לעיתים קרובות על ידי איש פנים או עובד אשר פנה לעבודה במטרה מפורשת של ריגול וגניבת מידע עבור מתחרה. ריגול תעשייתי מתנהל על ידי חברות למטרות מסחריות ולא על ידי ממשלות למטרות ביטחון לאומי. הריגול התעשייתי גדל בעזרת האינטרנט ושיטות אבטחת סייבר רופפות.
המשמעות של ריגול תעשייתי
ריגול תעשייתי מתאר סדרה של פעילויות חשאיות בעולם התאגידים כגון גניבת סודות מסחריים על ידי הסרה, העתקה או הקלטה של מידע סודי או בעל ערך בחברה. המידע המתקבל מיועד לשימוש על ידי מתחרה. ריגול עשוי להיות כרוך גם בשוחד, סחיטה ומעקב טכנולוגי.
ריגול תעשייתי המכונה גם ריגול תאגידי או ריגול כלכלי, מקושר לרוב לתעשיות טכנולוגיות – במיוחד למגזרי המחשבים, הביוטכנולוגיה, התעופה והחלל, הכימיקלים, האנרגיה והמכוניות – שבהם מוציאים סכום משמעותי של כסף על מחקר ופיתוח.
אחת הסיבות לכך שתאגידים שוכרים בלש פרטי לעסוק בריגול בחברות היא חסכון בזמן וגם בסכומי כסף אדירים. בשנים האחרונות, ריגול תעשייתי גדל בעזרת האינטרנט ושיטות אבטחת סייבר רפויות, אם כי מעשים כאלה הפכו לקלים יותר לזיהוי. המדיה החברתית היא חזית חדשה לריגול תעשייתי, והשפעתה המלאה והתועלת שלה עדיין נמדדות.
מטרות הריגול התעשייתי
ריגול תעשייתי נוטה לכלול עבודות פנימיות בהן עובדים גונבים סודות למטרות רווח כספי או כדי לפגוע בחברות יעד. עם זאת, יש סיכוי גדול יותר שמרגל תעשייתי ישתמש באינטרנט כדי לפרוץ לרשת של חברה כדי לקבל גישה לסודות מסחריים במחשבי עבודה ובשרתים. זה עשוי להתבצע גם על ידי משרד חקירות פרטי המושכר על ידי המתחרים שלכם, אשר חותרים אחר יעדים כלכליים או פיננסיים.
תחום חדש יחסית של ריגול תעשייתי כרוך במניעת שימוש במידע, בשירותים או במתקנים של מתחרה באמצעות תוכנות זדוניות מחשב ותוכנות ריגול. כלי ריגול עסקי כאלה מועילים בניצול מערכות פגיעות. והמטרות שלו הן:
- סודות מסחריים- בעוד ההגדרה של “סוד מסחרי” משתנה מחברה לחברה, פירושה בדרך כלל מידע מוגן על מוצרים קיימים או מוצרים בפיתוח. מידע זה עשוי לעזור ליריבים שלכם להפוך את המוצרים שלהם לתחרותיים יותר או אפילו להביא מוצר דומה לשוק מהר יותר ממה שאתם יכולים.
- מידע על הלקוח- הנתונים של הלקוחות שלכם, כולל המידע הפיננסי שלהם, יכולים לשמש לגניבת עסקים או שהם יכולים להיות מודלפים כדי לפגוע במוניטין של החברה שלכם.
- מידע פיננסי- מידע פיננסי על החברה שלכם יכול לשמש כדי להציע עסקאות טובות יותר ללקוחות ולשותפים שלכם, לזכות בהצעות ואפילו להציע הצעות טובות יותר לעובדים שלכם.
- מידע שיווקי- מידע זה יאפשר למתחרים שלכם להכין תשובה בזמן לקמפיינים השיווקיים שלכם, אשר, בתורו, עלול להפוך אותם לבלתי יעילים.
סוגי ריגול בתעשייה
ניתן לחלק את הריגול התעשייתי לשני סוגים. הראשון והנפוץ ביותר מבקש באופן אקטיבי לאסוף מידע על חברה או ארגון. זה עשוי לכלול גניבה של קניין, כגון תהליכי ייצור, נוסחאות כימיות, מתכונים, טכניקות או רעיונות. ריגול תעשייתי עשוי לכלול גם הסתרה או מניעת גישה למידע מרכזי הקשור לתמחור, הצעות מחיר, תכנון, מחקר ועוד. כמו כן, ישנה אפשרות של מעקב אחר עובדים של חברה מתחרה לשם חשיפת מידע כזה או אחר. פרקטיקה כזו נועדה ליצור יתרון תחרותי לצד שיש לו את המידע.
תעשייתי מול תחרותי
יש להבדיל בין ריגול שהוא תעשייתי לבין מודיעין תחרותי. האחרון, הנקרא גם מודיעין תאגידי, הוא איסוף משפטי של מידע ציבורי על ידי בחינת פרסומים תאגידיים, אתרי אינטרנט והגשת פטנטים על מנת לקבוע את פעילותו של תאגיד. בניגוד לריגול תעשייתי, מודיעין תחרותי הוא פרקטיקה אתית, שבה ניתן לאסוף מידע ממקור אחד או ממקורות רבים. זה עוזר לתאגידים להבין את השוק התחרותי כמו גם את כל האתגרים שהוא עשוי להציג. חברות רבות פונות לחוקרים פרטיים לשם חשיפת ריגול תעשייתי של המתחרים בארגון שלהם, כדי להגן באופן מירבי על מידע יקר ערך.
כדי להגן על סודות החברה שלכם מפני ריגול תעשייתי, וכמובן גם לאסוף מודיעין עסקי על המתחרים שלכם, צרו קשר עם דגן חקירות. דגן חקירות מנוסים באיסוף מודיעין כלכלי, הגנה מפני ריגול תעשייתי וכמובן מתן ייעוץ מקצועי במהלך ביצוע חקירות הקשורות לחברה שלכם.
ריגול תעשייתי – שאלות ותשובות
אילו תעשיות נמצאות בסיכון הגבוה מפני ריגול?
ריגול תעשייתי נפוץ גם בקרב המגזר הקמעונאי, הפיננסי והציבורי, שכן יש להם תחרות גבוהה ולרוב סובלים מחוסר השקעה באבטחת סייבר.
כיצד לזהות ולמנוע ריגול תעשייתי בחברות?
הגנה נגד תוכנות זדוניות היא רק טיפה בים. עליכם לנקוט בצעדים כדי לחזק את עמדת האבטחה הכוללת של הארגון שלכם, ולהקדיש תשומת לב מיוחדת למניעת ריגול פנימי על ידי שירותיו של חוקר פרטי.